vendredi 17 avril 2009

En direct de San Francisco : tendances lourdes du Web 2009

Image 1 Le Web2.0 Expo est à peine terminé que j'ai enregistré une "auto-Vidéo-du-Succès" (normal, puisque PPC n'était pas là, j'ai fait les questions et les réponses !). Cette vidéo toute fraiche recense les tendances lourdes qui se sont dégagées de 4 jours de congrès, de 130 conférences avec tous les ténors de l’Internet et de nombreux échanges. En 7 points bien entendu. C’est du frais, du lourd, de l’utile pour tous les internautes...
Vous trouverez prochainement sur le blog Marketing, la vidéo tournée par Mickaël Guillois lors de mon débrief devant les membres du Cercle du Marketing Direct.

Alors, allons-y, alonzo :


- 1er point : la synchronicité. Nous sommes entrés dans l’ère du temps réel. Nous sommes connectés en permanence avec les membres de notre communauté, via les twitter, facebook et autres systèmes. Les mails auxquels on répond le lendemain ou le surlendemain, c’est fini…

- 2ième point : l’infobésité, c’est-à-dire l’obésité de l’information.. C’est une conséquence du temps réel. On est submergé de messages. La solution ? Bien choisir les amis que l’on suit, et éliminer les bavards inutiles. Il est probable que bientôt des systèmes feront le tri pour nous.Image 2

- 3ième point : l’effet réseau. Un réseau social démarre toujours lentement. Mais quand la mayonnaise prend, le vrai décollage est fulgurant (cf. Twitter en ce moment qui est en phase exponentielle). Cet effet réseau, les entreprises peuvent le mettre en place dans la communauté de leurs clients.

- 4ième point : l’individualisation. Les webmasters découvrent les principes de base du marketing direct qui consiste à personnaliser le message en fonction de la personne qui le reçoit. Ainsi, la page web sur laquelle on arrivera n’est pas la même que celle sur laquelle arrivera notre voisin. Chaque message doit donner l’impression qu’il a été écrit exclusivement pour son destinataire.

- 5ième point : l’ubiquité dans le temps et l’espace
. Le monde est devenu mobile. L’iPhone initie de nouvelles applications grâce à ses API et invente de nouveaux comportements et désirs des individus. C’est la fin du T-OU-Là ? Vous saurez très bientôt où se trouve votre correspondant et le téléphone saura reconnaître le lieu où a été prise une photo, et vous dira même tout sur ce lieu…

- 6ième point : il y a moins d’argent. La crise est passée par là… Les projets des start-ups sont moins « fou-fous ». On ressent une certaine maturité qui donne priorité à la monétisation , et de plus en plus d’applications destinées au B2B.

- 7ième point : le Cloud Computing. Les bases de données sont hébergées « ailleurs », dans d’énormes serveurs. Les start-ups n’ont plus à acheter des serveurs puissants et coûteux ; ils louent de l’espace et de la bande passante. Votre ordinateur contient de moins en moins de données. Elle sont externalisées.

Conclusion : il est possible qu’on assiste assez rapidement à la fin des e-mails tes qu’on les connaît aujourd’hui.
En tout cas, le Web est légèrement affecté par la crise, mais sera aussi sans doute la solution de la crise.



Deep Sea Water Project 10.01

Check out this SlideShare Presentation:

Social Media & Privacy

Sm & Privacy
View SlideShare presentation or Upload your own.
A presentation about Privacy and Web 2.0 for the International Law Class within the MBA at IEMI. December 08

SlideShare Link

New Social community

New! Social site about bulgarian yogurt! For the first time, Première!
See more about this exciting student's project:
bg yogurt
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: social media)
SlideShare Link

Online Information 2008, some notes and impressions

The Online Information conference was held as usual at Olympia Hall, Kensington.


(To start) I was interested in particular in the Marketing through social media and Web 2.0 sections.

The first was open with a keynote by Michael Nutley, Editor-in-Chief of NMA. He concluded that advertising is no longer driving sales. This is the era of ‘people like me’ driven world. People like someone like them and brands are no more able to tell them what to bay. But their friends do. People ignore messages like never before. What is powerful nowadays, is the network; many-to-many communications. Now you don’t need to buy media, but to earn media. And if you manage to do it, media costs nothing, because your message is distributed by the friends of your target. The question now is How to influence influencers?

They are several mistakes to not do:

- To try to apply old media practices: people want to control what appears on their personal pages. So, they are happier, if there are not advertisements, but recommendations.

- To control: in social media, if you buy a commercial, you don’t know where it is going to appear. It is not possible to make track, impossible to monitor all these pages. So, it is difficult to a brand to accept that their product could be associated with a universe that has nothing to do with the brand’s universe.

- To posses media. People are building their own network. They want to express themselves and don’t want to set up their place to speak. You don’t own a community.

(Tendencies) I have heart many participants on that conference to express the same idea: Conversation leads to value. It was stressed several times that in tough times, using 2.0 is a solution to reduce costs and generate profits. It allows reducing the number of call centers, to identify problems very quickly. But it is also a challenge for your organization, because of the extreme transparency it is exposed to. So, make sure where your staff goes on network and monitor!

(Metaphors) I like a metaphor used several times during the conference to express what is Web 2.0 and what is marketing as conversation: Communicating in social media is like meeting all your customers in a pub. You ask each other who you are, where you from are, what do you like…

(The big issue) The big challenge is about measurement. Click doesn’t measure what is crucial now. Will Critchlow, Director of Distrilled, UK give us some tips. Brand coverage People generated content, adverts contest could bring you some big brand coverage on internet. The risk is that you can loose control on content related to your brand created by people and distributed around Internet. Engaging with people On social media people will engage with brands, but be prepared to loose control…

What is a key measure?

Enjoyment/discussion metrics:

o “Recommendations”

o Share of voice

o Bounce rate
Recommend is a good metrics and also allows having access to personal email of a person.
Share voice. Number of mentions of your brand. It is a metrics used in offline word. In online word it is easier to track. Online buzz reflects it.
Bounce rate – proportion of people disappearing of a web sites 50-60% is average rate on web. 90-95 %, on social media, but during campaigns – 30% stay to the site.

(And to dream a little) For Engagement we use targeting metrics to discover ‘who has been visiting your website’. We are interested in specific individuals. Google Analytics let us know not only how people have fined your site, but also who they are. The new revolution will be the correlation between IP addresses and company data. A way to measure the engagement is to receive an alert telling you that these people visited your website. After that you can check on social media ‘who these people are’. This way, advertiser data meet demographic data.

(Key word) For me, at this conference the key word was ‘monitor’. Whatever you do, listen! You have to monitor your reputation: -your brand -your product -your people -your competitors -your issues

How? Using :

- Search engines

- Google Tools (Google Blog Search, Google reader google.com/reader for unread posts. Shows your identity on Google reader)

- Social media searches Paid tools:
· Reputation monitor
· Reputation.distilled.co.uk (:o))
· Seomoz.org etc.

(Web 2.0 Search) The influence of web2.0 on search was discussed on several presentations. Karen Blakemann, RBA Information Services, give the audience a complete toolkit for search 306° trough:

- Email discussion groups

- Web based forums

- Usenet, Google & Yahoo Groups

- Blogs, photo sharing videos, presentations

- Social professional networks

- Mashups

- People search tools

(A search tendency) Now everyone can make his own search engine. Like www. Rollyo.com. (To be aware) Have to be beware of mash-ups with no human involved. Sensitive topics are also privacy, online security and ownership of data.

(Tendency) There is a tendency to integration between mobile phones and social networks and to smaller, private social networks.

Knoll from Google is a community solution of new gender which is open to everyone, but is more authoritative and where each article is signed and owned by a person. Authors/owners can remove inappropriate comments on them.

(As some kind of conclusion) Search trough content on social media is important for brand monitoring, but also for business intelligence. Fred Wergeles, Principal of Fred Wergeles&AssociatesLLC showed how to use semantic search and analysis to identify centers of influence for a business. The challenge is to quickly identify local opportunities using people-to-people connections, then people-to-people-to-organizations, and finally, between different groups of people. Don’t forget to look for hidden connections! When analyzing, you can find how long the relationship between people and organization or people and people last. The strength of connections is important, is it casual or long-lasting. With semantic web relations are displayed automatically, with expression of the type of connection. Semantic web allows looking deeper trough connections.

(To dream a little bit) A challenge for the future is to connect today’s news with a database? Other future development will be an automated information processing and organization, and display could highlight connections before the system is ‘asked’.

(And to finish, for now) Thanks to Ciaran Norris, CEO & Social Media Director of Altogether Digital for giving the audience the formula for Planning social media strategy

People: Who you try to talk to?

Objectives: what you want to achieve?

Strategy: change relation with customer?

And only at that point – what channel?

Here Altogether digital intervene: to asset target audience, attitude & activities

And also, again: What could be wrong way of using social media?

- Mismatches (support/target)

- Lack of defined objectives

- Strategic timidity

- Flowed technology implementation

(What else?) It is impossible to cover here all the aspects of social media use in today's marketing and knowledge management that where discussed on the Online Information, the biggest European information professionals' forum.

- Microsoft, and adCenter Community Manager where there to add some knowledge about auto-regulated CRM,

- Down Jones, showed how to make social networking for business development and increasing sales… (On this blog next…)

Plate-formes C2C, 4 idées en ligne de mire

Mettre en relation ceux qui savent et ceux qui cherchent à savoir, ceux qui ont l'envie de partager leurs bonnes et leurs moins bonnes expériences avec ceux qui se préparent à en vivre de nouvelles, voici une idée simple, donc terriblement efficace, qui déborde largement du cadre restrictif du marketing communautaire. C'est avant tout du bon sens. Celui d'un Marketeur capable d'accompagner ses Clients dans les moments clef de leur vie en leur apportant la réponse la plus adaptée… celle à laquelle ils ne s'attendaient pas.


BouyguesEntraideL'un des derniers à s'y être essayé avec conviction, c'est Bouygues Télécom (cf ci-contre). L'opérateur a ouvert en octobre dernier son Centre d'Entraide, une plate-forme collaborative sur laquelle ses abonnés ont toujours la possibilité de pos(t)er leurs questions à l'ensemble de la communauté de ses clients. Une sorte de Yahoo!Answers auquel on aurait ajouté la caution d'un Expert-maison qui veille à l'exactitude des propos et apporte, au besoin, sa petite touche personnelle.


Je me souviens encore, quelques jours avant son lancement, de la remarque d'un de leurs concurrents que j'interrogeais sur cette initiative et qui me confiait dans un couloir : "Franchement, n'est-ce pas un constat d'inefficacité de Bouygues qui reconnaît ne pas être capable de répondre à toutes les attentes de ses clients ?"
Nous avions alors échangé quelques instants sur ces nouvelles attentes, celles d'un Client vis-à-vis de la Marque, sur l'importance que revêt par exemple la simple possibilité exprimer ses besoins avec ses propres mots, son propre champ lexical et d'obtenir une réponse en adéquation avec sa façon de parler. Mettre en scène les repères identitaires : voici bien l'une des vertus de la Communauté. Nous avions aussi abordé l'idée que les clients ne sont plus disposés à entendre une réponse toute prête sans pouvoir y mettre leur petit grain de sel. Vous savez, celui de l'usage souvent original qu'ils font du produit et auquel le concepteur n'ont pas toujours pensé. Mieux vaut se rendre à l'évidence, la marque n'a plus vocation à véhiculer toutes les formes de discours.

Alors on attend quoi pour rendre le Client heureux, c'est bientôt Noël, non ?

Depuis ces derniers mois, les projets collaboratifs se sont bien sûr multipliés (Lisez, si ce n'est déjà fait, la note de Céline de Marketing, what else ?) Mais j'ai le sentiment que l'on surfe encore et toujours sur la vague 2.0 sans se poser la question de l'histoire que l'on raconte. Tout le monde veut son réseau social, sa plate-forme collaborative, alors tout le monde se l'offre.

C'est idiot, c'est bientôt Noël et je m'étais surpris à rêver d'autres choses. Ca ressemblait à peu près à ceci…

Attention : réalisé avec de grossiers trucages ;-)


• "L'Atelier" de Leroy Merlin, pour mettre en relation les Bricoleurs expérimentés avec les Bricoleurs novices

Atelier

• "La BiznessAngels factory" du CIC, pour accompagner les créateurs d'entreprises

CicBusinessAngels

• "La Webschool" Orange, pour démocratiser les usages du web 2.0
Orange_webschool

• "Le Terrain" de Decathlon, pour trouver un coéquipier près de chez soi, échanger des cours, découvrir un nouveau sport

DecathlonLeTerrain

MBA Thesis

Scope
This project aims to show that value could be created trough web 2.0 for organisation, to find out how and to show the mechanisms of value creation using web 2.0 for International Marketing.
Two are the fields where value creation is possible trough Web 2.0 – internal communications and collaboration, or knowledge management, and external communications and marketing. I will show the impact of this new way of ‘conversating’ within and outside an organization, but I will concentrate on marketing issues.
My aim is to show that in financial crisis times, Web 2.0 is a solution for value creation on a lower cost.

I. Scope
II. What is Web 2.0?
1. Definition
2. Fondations
3. Principles
4. How?
5. Technology
6. Theoretical bases
6.1The Cluetrain Manifesto
6.2Duncan Watts’ theory
6.3Milgram
6.4 McLuhan
6.5 The Chris Anderson’s Long Tail
III. Value creation 2.0
1 The scale value of Web 2.0
2 Conversation with customers
3. Sales 2.0
4. CRM 2.0
5. Marketing 2.0
5.1 Customer experience
5.2 Growing the customer loyalty though continuous customer dialogue
6. Enterprise 2.0
7. KM 2.0
8. ROI, measurement
8.1 Social Network Analysis
8.2 Text-mining
8.3 Crawing the web
8.4 Percentage of content sharing
8.5 Others
9. Legal aspects.
9.1 Social networking and privacy
10. Limits
11. Forecast for the Web 2.0 market
12. Web 3.0?
IV Web 2.0 in International Marketing
3.1 Benefits for international marketing in financial crisis times
- Market research, Making contacts in a foreign country for almost free - Behavioural targeting - Customer content production and promotion, - Brand ambassadors, Buzz marketing - Free CRM, autoregulated CRM networks - How to reach a national minority with Web 2.0?
3.2 Mix marketing and social media or how to optimise and complete traditional marketing
3.3 Exemples: Global and International campaigns and Professionals’ testimonials :3.3.1 Obama’s campaign,3.3.2 Nake, 3.3.3 Coca Cola, 3.3.4 Landmark Hotel's London E-Club
3.4 Value creation: long and short term; Inbound /outbound;
V. Focus on a market: Bulgaria and Russia
4.1 Main social media
4.2 Campaigns by foreign brands Nivea
4.3 Recommendations, Practical advice how to make 2.0 marketing campains in these countries...
APPENDIX
1 . The Cluetrain Manifesto 2. Plate-forme d’entraide Bouygues Telecom
3. Landmark Hotel's London E-Club

Congratulations, Social Media.

This night I was not able to sleep at 3 a.m., so I watched some people discussing on the CNN’s website about social media and the democrats' success on these elections. They said it was a success for social media as well, because the campaign of Barack Obama was based on them.
Taking my coffee few hours later, I was thinking about that.
I remember the time a mass of people were warning us about the danger of Internet for the society.
Do you remember the book of Philippe Breton, “ Le culte de l’Internet, une menace du lien social ” ? ;o)))) He was complaining that in the future people would probably do their chopping by Internet and would not queue anymore and will not speak to the cashier girl in the Mall! I was thinking at the time, M. Breton w a really lonely person!
But, as it was dreamed by the pioneers of Internet, the web could autoregulate. As were dreaming the ‘fathers’ of the Net, in that time when it was not possible to bay anything on Internet, The Net is becoming a global organization that straitens the link between people. Internet was able to adapt in a way to make people nearer, what was missing ‘till now, was an Idea behind that.
I was asking myself how this happened. Obama itself (;o)) send me an e-mail with subject ‘How this happened’ this morning.

DANIELA --
I'm about to head to Grant Park to talk to everyone gathered there, but I wanted to write to you first.
We just made history.
And I don't want you to forget how we did it.
You made history every single day during this campaign -- every day you knocked on doors, made a donation, or talked to your family, friends, and neighbors about why you believe it's time for change.
I want to thank all of you who gave your time, talent, and passion to this campaign.
We have a lot of work to do to get our country back on track, and I'll be in touch soon about what comes next.
But I want to be very clear about one thing...
All of this happened because of you.
Thank you,
Barack

When a politician says on the TV or in a meeting, even the biggest, or the most popular TV program, ‘Thank you, All of this happened because of you’, I will not ‘hear’ it in the same way.
When a person like Obama (with tones of charm!:o)) sends a personal (ok, it is not personal, but the tone is very human) e-mail to you, saying that he wanted to speak to you first, I fill implicated.
I am not American and I haven’t voted yesterday. I jointed the Barack’s community because of my professional interest on social media. But this morning I felt very special. And I just wanted to say: Congratulations, Social Media. It is just beginning….


Fiche de lecture sur “ Le culte de l’Internet, une menace du lien social ”
de Philippe Breton par Danéla Dalbokova, licence INFOCOM, Université Paris 8.

Easy Group

The Easy Empire was founded by Stelios Haji-Ioannu in 1995 when he founded the budget airline company EasyJet.

Positioning: “Easy is a functional brand; it's about value for the many, not the few” (Stelios Haji-Ioannu)
Corporate baseline: more value for less
Philosophy: apply the principles of yield management and no-frills service that have worked for his airline to almost any business. (Stelios Haji-Ioannu defines himself as a serial entrepreneur.)
The group’s aim is to keep its products and services simple and affordable to anyone.
Easy consider they are user friendly and consumer oriented.

The problem that Easy solves for customers is the access to certain services related to the price. For the owner of the business or the partners it is the lack of sufficient booking and the places that could stay unoccupied and generate louses.

Products and services: Easy movie rentals, Easy Internet cafes, Easy pizzas, Easy hotel, EasyCinema.com-online DVD rentals, EasyCar.com, EasyPizza, Easy's mobile-phone venture, EasyCruise, EasyMoney-car insurance, credit cards, personal loans, mortgages, bank accounts, EasyValue-comparisons for online shoping, EasyBus, EasyVan, EasyJobs, EasyMusic, EasyWatch, EasyOffice – renting of office space, an Easy shaving cream, aftershave balm, hair and body Wash…

Limits of the model: there's a thin line between cheap and tacky. Some products are not interesting in cheap variant.

The yield management is very important to the Easy Group’s business model.
It books 95 percent of its tickets over the Web.

Some sources of economies and advantages: EasyJet never issues paper tickets, and runs an almost paperless office to boot. They don’t serve any free meal to the customers on the plane and which is one reason its jet turnaround times average about 30 minutes, among the best in the business.
Every easy branded business is online. And most receive their sales activity through this channel.
As they say in the EasyGroup brend manual, the design of the web pages is crucial. ‘The layout has to deliver information in a clear, consistent and concise way. This structure has to encourage purchase. So, one of the sources of their success is in the on-line strategy: translating the principle of the simplicity on the webdesign level and mage web services easy to use. As they say in the Brend Manual, any communication related to the brand must lead with a motivating customer benefit. The benefit should focus on the experiences that the easy branded business can bring.
The group introduced recently some retail presentation, in the easy.com centres, sited within the easyInternetcafé properties. There is a video wall and a free standing interactive portal that provide more detailed information about Easys’ products and services.

Marketing is considered as core competence at the EasyGroup and within the marketing mix the public relations has always be used extensively by the easyGroup companies. The group prefer PR than advertising because it is free!

Easy has not the ambition to compete big companies.
But EasyGroup challenges every historical leader in every domain which is concerned by its activity.
In travelling, players as Virgin fill themselves as being in competition with EasyJet. Richard Brenson said that Virgin is the opposite of EasyJet to illustrate the positioning of his brand.
Barclays Bank, for example is could be sensible on the EasyMoney’s concurrence, because easy’s credit cards are much less expensive and could attract some Barclays’ clients. On the other hand, the two groups aim different segments of customers.
Some Easys’ concurrents appeared after the Easys success, using the same model.
Easy business can and do compete but have to derive 75% or more of their core (non-competitive) business.


Easy Money.com

EasyMoney is defined by the group as an online personal finance service.
It makes banking really very easy. While traditional banks seems heavy and complicated, asking the customer to fill a lot of forms and to provide some documents to have access to banking services, here we have just some clear and concise information.
For example, when you look for a car insurance, you are given the information about the circumstances where the company can’t allow you to have one.(like having a non EU driving licence)
For the other services, Credit Cars, Personal Loans, Mortgages and Bank accounts Easy works with partners. In this case Easy offers sophisticated search machines providing different possibilities to more personalised search.
They offer a users’s guides for bank-customers.
Easy money is a variant of EasyValue, offering a comparison of partners’ offers.
To have a mortgage, prospects are quoted as in any e-business bank web-site.
On a difference from traditional web-sites instead of complicated legacy mentions, we find informations like: “Missing payments will have severe consequences and may make obtaining credit more difficult in the future”. So, nothing revolutionary in that web site, apart the accessible communication.



The Long Tail in Banking / Credit

According to Stephen Timcwell, (in New mechanism for a new age, The BANKER (http://www.thebanker.com/news/fullstory.php/aid/5179/New_mechanisms_for_a_new_age.html), in 2015 retail banking will still be concerned with its core role of supplying customers with help in paying for their purchases but the mechanics could look radically different.

Globally, banks have made some progress, but are still far from meeting consumer requirements and performance is highly varied.

It is difficult to personalise the offer in banking. There is a heavy managing mechanism behind. Personalising the offer in banking demands some heavy development in CRM, and some investment in informatics and in process innovation.

Banks are making progress in adapting their distribution channels to better meet customers needs, but what could be ‘the long tail’ in Banking / Credit?

The French leader in that domain is Cetelem, 50-years old customer-oriented credit institution.
The web site http://www.cetelem.fr/ gained spectacular visit rate very quickly after its launch in the 2000s and became the leader of the on-line banking services in France in August 2006 with 1 million single visits a day. It is an extremely simple, very ergonomic web-site, designed with the only aim to generate on-line demands of customers credits.

In a short time period, the ‘Net’ activity of Cetelem became essential for the group and Cetelem France decided, in the spring of 2007, to invest a lot of resources in the e-business department. The part of requests for credits generated by the Internet site became more and more important in the global production of Cetelem.

Why did it work so well?

Because of the ‘Long Tail’?

Every two or tree months Cetelem launches a new ‘special offer’ with an important communication campaign on TV, print media and build-boarding.
During the campaign the Marketing and CRM departments evaluate the ROI of those actions.
All the activity is focused on the new offer.
In the same time, they are still people that want to buy a car or build a new swimming pool in their garden. They are lost seeing the new offer displayed everywhere in the media, but not necessarily being the offer they need.

So, some of them visit the web site and finding here the offer named as their project (car, boat, renovation…), they don’t hesitate to make a request of a credit on-line. So, this way of selling credits is, in some way, more ‘personalised’ for the client … This is the same phenomenon of the ‘long tail’ that works well in the entertainment industry. In Credit and Banking the special offer of the moment could be seen as the ‘Blockbuster’ or the ‘Top 1’ of the music chart. All the marketing resources are concentrated on its promotion, but…there is a Mr. Everybody that needs his personalised, subjective choice.
In 2005 Cetelem France created an ‘In Vivo’ innovation unit in order to face the challenges of the fast-developing credit market. The ‘Labo’ works on some tests concerning the development of a better segmentation of the target and amelioration of some CMR processes.
It is just the beginning of the ‘long tail’ implementation in Banking and Credit. To be continued…

Microsoft fait appel aux publicitaires en herbe


« Life is life ». C’est le nom à la fois prometteur et un tantinet nostalgique blasé de l’opération lancée par RTL Belgique à l’occasion de la sortie du nouveau Windows Live. L’idée est intéressante : les internautes sont invités à créer eux même une publicité, grâce à leur webcam, pour faire la promo du dernier service de Microsoft. Les meilleurs spots seront diffusés en direct sur l’antenne de RTL TVI, la chaîne numéro un dans le paysage audiovisuel belge. Une occasion de plus pour les internautes de connaître leur moment de gloire à la télévision, à la mode Warhol. Quant à Microsoft, le géant va bien sûr en profiter pour se rapprocher de son public et explorer la tendance actuelle de la création de contenu amateur, façon réseau social amélioré.

Ventes- privees.com

VENTES - PRIVEE.COM


Ventes-privees.com is a private club that organises special sales events for its members, offering -30 to -70% lower prices for the products which are normally from well-known brands.
These events are limited in the time – 2 to 4 days each.
To access the club you have to be invited by a member of the community.

The private sells take place online only, with secure payment on-line, normal guarantees, right of retraction. Ventes - privées is typical pure player.
Sales of all kind of products from well-known brands:
Lancel,Nike, Oxbow, Vans, Rodier, Festina, Ralph lauren, Billabong, Oakley, SEB, Meccano, Parfums Berger, DODO, DG,iviera & Bar, Sony, BMW, Clayeux, Lancel, Votre nom, Dim, Nivéa, Timberland, St dupont, RedSkins, Wolford, Alessi, New Balance, Lamarthe, Blanc bleu, Chantelle, Passionata, Corolle, Taurus, Oakwood, chicco, etc.

The society has been founded in 2000. It’s activity covers France only (and Monaco).
One million of individual visits/day; 40 000 articles sold/day!

The most important principle of positioning of Ventes-privées: every prospect has to be recommended by a member of the club to became a client!
These events are limited in the time – 2 to 4 days each.
The sales process
1. Two days before the sale, you receive an e-mail invitation, presenting the offer
2. You have to subscribe to take part in the sale.
3. You receive an alert the day of the sale. Every sale’s event is presented by video trailer.
4. The sale last 2 or 3 days and beggan at 7 a.m. during the week and at 9 a.m. the week-end.
5. You will receive your products by the Post or special delivery in few days – the date of delivery is given to you at the moment of the purchase.
You would like to be a ventes-privee’s client? You are well-coached, step by step…


The firm’s avatar symbolises the ‘fun’ image of the start-up and creates an affective link.

Every step is symbolised with symbols easy to understand.

‘Testimonials’ enforce the credibility…


Some ‘special effects’ makes us dream!

Easy and simple, all that client needs…
Varity of options (you can make deliver your command at any address)
Incentives to people that attract others to became members to the club

Security of transactions

Personal account and confirmation mails to be informed about your purchases.

The web site is minimalist, just clear enough. The look is ‘female’, dominating color is rose.
The image it translates is ‘happy’ and ‘dreamy’. Diversification of the supports (to be in constant contact with the customer):


You are coached very well again, trough a humoristic cartoon this time.











To maintain a community spirit, nothing is better, than a blog.

And it works (between 227 and 397 comments/message).
The blog has been existing for 2 years.

Delivery – between 10 and 30 days.
The delivery date is not choosen by the customer, but announced before the finalisation of the command.
After the validation of the command on the website, ventes-privées command the product from their partner and receive it 5 to 10 days later. They are 50 000 commands a day!

Problems solved:

- customers
Access to products from famous brands at accessible price. Sales all the year (In France sales are organized only 2 times in the year.)
- suppliers
Reach well-focused target. Offer some products on a reduced prices all year long. Test some products in a selected market and the ‘hungry’ about them. Test and adapt the price policy.
- partners
A well-know media, well positioned in Internet.
Good targeting. Established social network in Internet.
- owners of the business
They don’t stock the products which represent big dispenses to traditional retailers. They don’t need to buy products to resell them to final client. There is no any risk for them if the customer is not interested of a product. Vente-privées have not any financial engagement concerning the amount of sales and have not any losses.

- Customers groups served
Women, active people that don’t have time to go shopping.
People that are looking for the sense of being exceptional, ‘selected’.

Revenue sources
The banking partner of ‘ventes-privées.com’ is Societe Generale which probably pays some % to the society on the amount of the transactions. Idem for the brands.

Can the model apply offline as well?
Originally, it was the ‘private sells’-model. It is difficult to imagine this kind of model without using modern communication means. Sometimes flayers are used to invite people to private sells. Some companies send invitations for private sells to their clients by the post, but the mechanism is different. Client could be more reticent to that offer, because he didn’t subscribe for that. Opting for receiving information or invitations from a shop in a form don’t makes him ready to go to these private sells. It is more difficult to go to these sells physically to participate from home or from the workplace via Internet. It is more easy to forget about a private sales when the invitation is on paper, it is easier to lose that invitation, than to forget about it when receiving alerts in your e-mail box. In the same time people are more and more tired of being targeted by marketers by e-mail, so that business model has its limits.
There is a danger that it is a fashion trend and that ‘club’ could be abandoned by its members. ‘Ventes-privées’ is trying to develop the clients’ loyalty via diversification of supports (mobile phones) or communication forms (blog).

Is the model scalable, sustainable?
The stability of the model in the time depends on the competitors.
If the legislation changes and allows in the future sells to be organized several times during the year, it could be a problem.
With the development of the web marketing, firms send them-selves special offers by e-mail and don’t obviously need to use services like these offered by ‘ventes-privées’.

Ex. Pierre Ricaud:













Garnier

To last in time ‘ventes-privée’ could develop their web site as a social media (like Facebook).




How to:

- increase users or customers?
Advertise in social medias (site as Facebook that use the same principles of person-to-person network relations)

- expend revenue sources
Expend services, (offer special travel offers, for exemple).Offer the possibility of sells between members (like e-bay)…

Growth model for the business
Pioneer, Ventes-privées is a well-known brand in France. It could develop globally, by creating partnerships with other players in the Net economy that use original business models. Why not a collaboration with Easy Jet for the delivery?


Comment
The main weakness of the vente-privée’s model concerns the delivery deadlines. The firm could not guarantee the date of delivery to the end client. The firm could develop a delivery services branch.

Private sales on Internet

About the strategie and the growth of the company: 01net

Obama Dominates Content Sharing as Election Approaches


With the US Presidential Election just one week away, everyone is paying incredibly close attention to the polls, most of which currently show Democratic candidate Barack Obama with an edge over Republican John McCain. However, one area where the numbers aren’t at all close is in online content sharing.

ShareThis, which provides a tool to web publishers to allow readers to submit content to social networking and bookmarking sites or email it to friends, has provided us with data on the amount of content being shared about each candidate and their respective running mates. And, as of yesterday, it shows Barack Obama with a commanding lead: 58% of stories shared using ShareThis are about the Senator from Illinois, compared to just 12% for the Senator from Arizona.

The huge disparity hasn’t always been the case though. Throughout September, content sharing across ShareThis’ network - which includes some 60,000 publishers and 90 million unique viewers - was dominated by stories about Republican VP nominee Sarah Palin, peaking at 72% on September 5th, immediately following the GOP convention.

And, perhaps as a result of the media’s fascination with Palin, the level of content shared about the Alaska Governor has continued to outpace that being shared about the man at the top of the Republican ticket. Prior to Palin’s selection, McCain was typically seeing 30-40% of the shares on any given day.

Meanwhile, the candidate getting the least love amongst content sharers is clearly Joe Biden, Democratic VP nominee. Following a brief bump after Obama named him as his VP selection, Biden has stayed consistently in the low single digits as a percentage of the total amount of content being shared about the candidates.

So does all of this data say more about voters, or more about the types of people who use social bookmarking tools and services like ShareThis? It’s probably a little bit of both. Obama has seen strong support from younger voters, who make up the majority of the userbase of many of the sites that ShareThis feeds into.

That said, combining the amount of sharing currently taking place of each candidate and their VP choice, and you arrive at percentages that aren’t too different than what we’re seeing in the national political polls: data over the past week has Obama/Biden receiving around 50-60% of the sharing, with McCain Palin at 40-50%.

The day-by-day stats from ShareThis are embedded below:



Cloud Computing



A cloud application leverages The Cloud in software architecture, often eliminating the need to install and run the application on the customer's own computer, thus alleviating the burden of software maintenance, ongoing operation, and support.

Wikipedia

E-Business MBA : Web 2.0 And Content Creation And Distribution

Web 2.0 And Content Creation And Distribution


From: guest168710, 1 month ago


Events Management MBA Project

Web Technology Trends for 2008 and Beyond

Web Technology Trends for 2008 and Beyond

From: ricmac, 4 months ago





Richard MacManus looks at the top trends covered on ReadWriteWeb in early 2008; such as Websites becoming web services, Semantic Apps, Open Data, Mobile Web, Recommendation Engines.


SlideShare Link

La deuxième partie de E-marketing 2008

Genesys ont proposé une conférence sur le thème de 'Rich Média comme outil de marketing'.
http://www.ebuyclub.com/Accueil.jsp est une communité d'acheteurs qu'ils ont conçu et réalisé afin de permettre "Jusqu'à 25% remboursés sur tous vos achats chez 474 marchands partenaires".
Comment ça marche? Les cyber-acheteurs forment des équipes et chaque équipe a son capitaine. Tous les membres du réseaux ont accès aux achates des autres. Le capitaine gagnes des achats qu'il a effectué, mais aussi sur ceux de ses équipes. 50 000 équipes ont été créé (à la date du forum e-marketing). Les équipes peuvent être créés au niveau régional, entreprise, familial. Les équipes font leur promotion sur le forum pour recruter des membres. 0,5% des achats des équipes sont retrocédés aux membres des équipes sur le trimestre . L'adhésion à une équipes est autorisée par le capitaine.Une partie du cash-back est financé par les marchands ou les marques. Le cash-back peut être offert par un moyen de paiement: par ex. la carte Cofinoga. Cash back=%cash back moyen de paiement+%cash back marque. Facteurs du succès: -inviter -partager ses infos -communiquer (avec son réseau) -préconiser - shopping barre L'avis d'un ami est plus précieu que l'avis d'un inconnu. Interfaces avec des réseaux existant - plugger sur des réseaux beaucoup plus puissants (Facebook). Dans ce genre de réseau il ne faut pas 'modérer', mais réagir en expliquant (et avertir le marchand). Parmis les 1200200 membres, la moitié de la communauté est active. L'administrateur de la communauté, qui n'est pas salarié de la boîte, détecte des messages poluants. Le cash back par membre est autour de 20-30 euros. M. Gilles Nectoux (EBuyClub) : La commercialisation de la base est bsée sur les ciblage par e-mail, des bannières ciblées, moteur de recherche ciblé qui donne des réponses des achats effectués par les personnes resemblant aux profil du client. 60% acceptent les e-mails commerciaux. Même pourcentage pour les gens qui acceptent de partager l'information sur ce qu'ils ont acheté. La communauté est sollicitée sur l'évolution du site. L'Hyperciblage ValueClick media L'hyperciblage s'appuit sur le concept de Longtail. John Wonamaker a dit: 'Je sais que la moitié des mes opérations publicitaires est innutile, mais c'est que je ne sais pas laquelle.'
Le ciblage classique pose le problème de l'efficacité d'investissement, puisque plus on met, moins c'est efficace; + de répétition, - de reach.
Les enjeux: cibler uniquement la cible, aller plus loin dans le ciblage, optimiser les créations publicitaires par cible
Solutions techniques:
- Hyper-ciblage : - emailing: localisation, profession, sexe, age,CSP...; affichage (display)
- Communauté de marque: un coeur de cible, un profil en tant que tel, cibler la préférence de marque. On est tous des hommes-sandwitches ambulant!
NetLog est le premier réseau social en Europe. Le meilleur ciblage multiplie par 7 le taux de click, c'est une perte en puissance, mais un gain en pertinance.
Objectifs des Netloggers:
- toucher uniquement son coeur de cible,
- personnaliser les messages
- éviter la saturation et la dilution du message.
30 critères de ciblages sont utilisés.
La communauté de marque ou 'Brand profile': Interagir avec les apôtres de la marque
Objectif:
-développer la préférence de marque
- fidéliser les consumm'acteurs
Méchaniques:
- profiter à fond du marketing viral
- investir sur les apôtres de la marque
Moyens:
- créér une communauté
- interaction entre visiteurs
Julien Lerois:
Les Netloggers découvrent la marque et envoient une demande d'amitié.
L'utilisateur devient alors un ambassadeur en - communicant vers ses amis; - ayant le logo visible sur son profil
On parle de 'Long Tail' du Média. Les grandes marques n'ont pas encore investi sur les réseaux sociaux, qui peuvent leur permettre de faire des tests pour trouver leur cible.

L'agence Born to be active a abbordé le concept de rentabilité au pixel carré.

ZIKI
On parle d'agence de Buzz, qui donnent accès exclusif à certains bloggeurs pour qu'ils expliquent sur les blogs certains nouveaux produits.
Ziki sort en 2006 en anglais, avec aggrégation de différents supports;
en novembre 20O6 il lancé est en français avec un référencement gratuit pour les personnes.
aujourd'huit - plus de 25000 inscrits, 5000 personnes référencées, 4200 sociétés inscrites.
en 2008 -offre commercial liens sponsorisés.
www.ziki.com/jfruiz
Ils existent déjà des blogs pirates-usurpation de l'identité. Le cercle des bloggeurs liés à l marque doit être constitué de: un bloggeur en interne - blog de compétence, blog de la marque qui doit pouvoir être trouvé sur Internet; et des bloggeurs qui ont une affinité pour la marque; Ziki a été jusqu'à maintenant orienté visibilté personnes et sera dans l'avenir orienté visibilité sociétés, sous forme de forfait mensuel permettant l'accès à des liens sponsorisés personnalisables.
Chaque sphère d'intérêt a ses experts sur la bloggosphère.

Best Match France, groupe international créé en 2006
Marketing viral + Social media. M. Martinet
Buzz marketing/Marketing des communautés
Du media interactif on passe au media predictif. Consulter les communautés captives.
X émetteurs+Yrelais/recruteurs=Zexpositions.
Social marketing=web2.0. Marketing des communautés.
Tim O'Reilly: une e-communauté leader est souvent unique, difficile à imiter, nettement supérieure. Pour créér la confience autour d'une marque, le premier levier est la recommandation des internautes. (Les off-line restent importants d'après une étude d'Inseen)
Comment communiquer : quels sont les thèmes abordés, ce que disent les internautes, combien de nos clients on peut aborder, quelles sont les opportunités de s'approprier une nouvelle thématique?
Centre d'intérêt>lieu de discussion>continu pertinant et taggué>recrutement des premiers membres>agrégateurs de réputation et bouche à oreille>ROI
La marque dialogue avec des communautées librement constituées.
Communauté des marques
Groupe Pink Victoria's Secret 35000 membres sur Facebook (widgets)
Groupe H&M (peu de présence sur internet, mais communauté de 27000 membres)
Channel 15 000 (autour de produits qu'on ne retrouve pas sur leur site)
Fruit Rouge
Yves Bozzi
Création de Fruit Rouge - août 2006. Niche - créateur de marques, dénicher de tendances
1. e-business plan>Méthode
- Concurrence-on est à un click de la concurrence
- Coût d'acquisition client
- Logistique (Livraison)
- RH et technique
200-300 sites de ventes privées lancés les derniers mois!!!
A combien je vais toucher mon client pour que mon business plan tient la route?
Fruit Rouge: positionnement décalé par rapport aux concurrents, basé sur
le nom
le graphisme
le ton
le sourcing
Objectif quantitatif 2007:
600 000 membres
2,5 ME de CA
résultats équilibrés dès la première année
investissement 200 000E
Acte 2: Lancement => le jour J : 1. avoir des produits, 2. avoir des clients
Base de clients sous forme de teasing; 35000 membres sans budget publicitaire (blogs, résaux, blogs mode, blogs anciens des écoles de commerce...)
Sourcing: recherche de fournisseurs; 4 premières ventes avant le lancement
Site: plateforme qui a resisté au lancement
RH : 4 personnes
Acte 3: Dévéloppement
être au minimum de coût pour un volume précis. ciblage dans le seille de bonne performance.
* Client acquisition : jeux concours, co-registration, RP, emailing, affiliation, viral, partenariat
- fidélisation: couponing, emailng, e-crm, data mining, carte fidelité
* Sourcing
- passage de 4 ventes/mois à 4 mois/semaine
- ouverture à des fournisseurs étrangers
* site/logistque:
- optimisation des fleux logistiques (commandes, retours, service client-réponse immédiate).
*RH: passage de 4 à 18 collaborateurs
Le site est optimisé constamment: nouvelle version du site chaque 6 mois.
Base de donnée qui prépare le futur=>prêt pour un développement durable. 1million d'adresses c'est un actif, le seul sur Internet.
E-crm: l'avenir de la vente privée, aller vers le client et le connaître.

World 2.0

World 1.0 vs World 2.0

  • Knowledge sharing and learning is imposed additional work / Knowledge sharing and social learning is a welcome natural part of people's everyday work
  • Work takes places behind closed doors / Work takes place transparently where everyone can see it
  • IT Tools are imposed on people / People select the tools that work best for them
  • People are controlled out of fear they will do wrong / People are given freedom in return for accepting responsibility
  • Information is centralized, protected and controlled / Information is distributed freely and uncontrolled
  • Publishing is centrally controlled / Anyone can publish what they want
  • Context is stripped from information / Context is retained in the form of stories
  • People think quietly alone / People think out load together
  • People tend to write in the third person, in a professional voice / People write in the first person in their own voice
  • People especially those in authority are closed to new ideas and new ways of working / Everyone is open to new ideas
  • Information is pushed to people whether they have asked for it or not /
    People decide the information they need and subscribe to it

  • The world is seen through a Newtonian cause and effect model /
    The world is recognized to be complex and that different approaches are needed

Gurteen Knowledge Letter, March 2008

Innocentive

The collaboration’s problems will be in the centre of management for the next 20 years, according to specialists.
It will allow making considerable economies of resources for the enterprise.
But, they are still a lot of challenges to the firms that adopt this way of work.

The origin of the word 'collaboration' is in the Latin co-laborare, or work together.
There is not a strict definition of collaboration in the management theory, but one of the most popular definitions is people that work simultaneously to a common result.
In the practice, collaboration process has to be well prepared and stimulated. Several factors impact the efficacy of the collaborative organisation.

Probably, the most important one is the managerial support and integration of the collaboration in the firm’s strategy. Secondary, a leader has to attract people to participate in the collaborative activity.
Technology is important, but not decisive to make people collaborate.
To me, the most important factor is the collaborative culture of the employees and in the firm.

The collaborative platform 'Innocentive' respond to some of these problems.

First of all, it has found the way to stimulate people to collaborate.
Not only there is a financial booster for people who want to shear their ideas, but also there is a competition between participating groups.
The advantage of that model is that the site attracts people that have that collaborative culture. That is a smart idea.
The weakness of that model is in the use of the non-winning ideas.
We don't know who and how uses that ideas. How the authors, rights are they regulated? How is estimated the quality of expertise of the participants? How is the reliability of the solutions measured?

The model could work well between business and universities research centres or experts' groups.

They are several interesting collaboration platforms in Internet, mostly between professional of one field, allowing exchanging ideas and shearing expertise.

Collaboration in Internet is still in its emerging phase, but will develop in the future.


E-marketing 2008 (Deuxieme Forum)

Le deuxième forum E-marketing a eu lieu au Palais des Congrès les 29 et 30 janvier dernier.
Il a réuni 150 exposants et un nombre important de visiteurs. Le forum s’adresse principalement aux professionnels du marketing qui ont pu assister à 150 conférences et 7 formations.

Au cœur des thèmes abordés était l’emailing, l’affiliation, et le référencement, ainsi que 3 nouveaux focus pour la deuxième édition du forum - le mobile marketing, le marketing comportemental et le marketing prédictif. Une des deux journées de conférences était dédiée au social marketing.

Voici quelques tendances abordées lors des conférences :

- vidéo, vidéo, vidéo… et surtout, Rich Media.
Lors de la plénière d’ouverture, le représentant de Dalymotion, M. Frédérique BELLIER a parlé des enjeux de la vidéo pour la visibilité sur le Net – faire les gens passer du temps sur une page au lieu de flipper les pages. Il a présenté de nouveaux formats comme Ready HD et Juxbox 3D, qui permettent d’incruster de la publicité dans la vidéo.

M. Luc Veuillet, représentant de MMA France a proposé un panorama du marketing mobile.
MMA est une association professionnelle regroupant les acteurs du marché du marketing mobile.
50 millions de français sont porteurs de téléphone mobile.
25 sont les téléphones portables compatibles multimédia.
Le BXC est stimulé par l’arrivée du Haut Débit.
250 000 sont les forfaits SFR illimitics et 75 000 – les iPhones Orange.
Le BXB commence à ce développer avec l’arrivée de la publicité sur Gallery (portail Internet Mobile).

Les trois points importants dans le marketing mobile seraient :
Ø Anywhere
Ø Anytime
Ø Personnel
Dans l’avenir proche, une 4ème licence serait accordé, probablement, à Free, ce que va stimuler l’évolution du marché.
Développement dynamique à prévoir du Wimax = wifi + mobile, le AG++, la collaboration iPhone + Google, et encore :
· Développement de l’e-mail mobile
· Lancement TMP (télévision mobile personnelle)
· Géolocalisation
· Paiement par téléphone mobile

Cédric Matharel, directeur marketing de Ebay.fr a parlé du e-marketing comme source de :
- développement des ventes
- veille, évolution

Le site reçoit 11 millions de visiteurs uniques / jour avec une durée des visites de 1.25 heures / mois.
Il représente un canal de distribution complémentaire pour un commerçant qui propose le prix normal pour des produits neufs sur son site, mais sur Ebay, comme un canal privé, il fait couler les invendus.

C’est, également, un outil de recrutement ; suite à un achat sur Ebay, le client reçoit dans son colis un mot avec une invitation d’aller découvrir le site du producteur.

Le thème de cette présentation était ‘Les places de marché : un outil de e-marketing ?’
L’intervenant a conclu que les places des marché permettent une meilleure connaissance des marchés :
- quels sont les produits qui se vendent et en quel volume ?
- explorer d’autres pays
- découvrir des tendances

Ils donnent la possibilité de tester grâce à une infrastructure et des prospects pertinents par rapport au produit, à essayer un nouveau métier à développer sur votre site ou à tester sa capacité à s’exporter à l’étranger.

Autre grand thème, abordé lors des conférences :

Le ciblage comportemental
C’est une tendance très forte. 20% des budgets publicitaires au Etats-Unis sont dédiés aux Behaviour targeting.

Il s’agit d’une analyse des centres d’intérêt des utilisateurs afin d’obtenir le déclanchement d’une action appropriée. Les supports concernés sont :
· publicités
· vignettes produit
· contenu éditorial
· email
· sms
· cross media : Internet, téléphone mobile, TV interactive

L’objectif est d’apporter un service aux clients comme dans la vie active.
Ciblage off-line : supermarchés, banques

Le but du BT est de rendre service et pas d’espionner le client. Il a rappelé qu’en France la vente de Bases de données personnels est interdite.

Le BT utilise des données récupérées lors du surf sur Internet, à travers le type des pages vues par l’internaute et les requêtes ‘tapées’ dans les moteurs de recherche.

Tout le monde trouverait son compte dans le Behaviour Targeting.
3-4 fois de plus sont les clicks sur les publicités ‘personnalisées’.
L’avantage pour la régie consiste dans l’augmentation de l’e-CRM.
Frédéric Massy, directeur marketing Europe d’Adobe a commencé sa conférence par un chiffre :
37 000 – c’est le nombre des sites e-commerce en France.
Si on parle de rich-commerce, le rich-marketing va arriver bientôt, également.

L’avenir de l’utilisation de la vidéo sur Internet
Plus de la moitié des internautes vont cliquer sur un lien vidéo, d’après M. Massy.
Quant à la perception et la rétention, le client est beaucoup plus engagé dans cette relation.
Un tiers des vidéos sur Internet sont en Flash. Le Flash player est sur quasi la totalité des machines connectées à Internet.

L’arrivée de la HD
Le nouveaux format sur lequel a attiré l’attention de l’audience M. Massy, s’appelle H.264.
La tendance est à l’arrivée des applications ‘riches’ et des fonctions qu’on connaît par les applications de type ‘burautique’, comme glisser, par exemple…

« On s’attache à l’ensemble de l’expérience vécue par l’internaute », a souligné le directeur marketing d’Adobe Europe.

Des technologies comme ‘flex’, s’appuyant sur Flash, vont apporter une nouvelle approche, cross-media, pour le e-marketing (mobile, email, print, site web, RIA).

A venir
- application Flash + PDF, permettant d’accéder toutes les ressources de sa machine à travers une application qui a toutes les caractéristiques d’une connectivité Internet.
- Media player adobe – avec la possibilité de gérer ses contenus multimédia avec accès en mode connecté ou déconnecté, gestion de l’insertion de publicités…


Une table ronde sur le marketing prédictif a réunit un représentant de NOKIA France, des sociétés PICTIME, THE BEST MATCH, SPSS avec KDP GROUPE et une experte-bloggeuse, autour des problématiques d’identification et mesure de l’influence d’Internet sur les consommateurs.

Le Marketing Prédictif :
Agir sur le présent pour anticiper le futur est possible dans la relation client grâce au marketing prédictif. Basé sur le traitement et la modélisation des données et des comportements clients, il permet d’anticiper et de motiver les comportements clients. (source : Guide du participant au forum e-marketing 2008).
La session était organisée en collaboration avec LCMP (Le Cercle du Marketing Prédictif).

Présentation du débat :
Du succès du Web3 à l’explosion des ventes du Nokia N95 sans soutien de plan marketing, l’influence sur internet – positive ou négative – peut s’avérer plus puissante qu’un plan média télé de façon précise et quantifiable. Pourtant, des solutions commencent à apparaître…

En résumé, le problème principal, exprimé par les participants au débat est de pouvoir mesurer l’influence des blogs et sites participatifs sur les pratiques de consommation.

Le système d’étoiles, utilisé pour donner une appréciation d’un produit ne concerne que le propre site du e-marchand. Mais comment mesurer le ‘BUZZ’ sur l’ensemble des blogs et toutes sortes de sites sur Internet ?
Il y a des recherches effectuées sur le volume d’influence sur le nombre de tickets vendus la première semaine de la sortie d’un film.
L’effet d’influence peut être observé d’une façon plus manifeste lors du marketing viral, par le fait de demander l’internaute de donner l’e-mail de quelqu’un d’autre. (Utilisé par SNCF, Expédia).
Le vrai challenge est de récupérer une information de qualité sur l’ensemble des blogs !
Le cas NOOS a été souligné comme exemple de BUZZ négatif – c’est une société qui n’a pas su entendre ses clients, s’expriment sur Internet et qui n’existe plus !
Sur beaucoup de sites Internet de grandes groupes n’existe pas de moyen d’entrer en contacte avec le service après-vente ou un autre représentant de la société, alors les gens d’expriment sur Internet, pour parler de tel ou tel défaut des produits. C’est une information précieuse qui doit être recueillie et utilisée.

L’e-réputation d’une marque
Il existe le terme de e-réputation : le nombre de stations de la marque.

Développer son image sur les blogs, une procédure possible :
- Identifier les bloggeurs – clé
- Prise de contacte individuel, les stimuler pour qu’ils continuent leurs activité
- Devenir influenceur = influencer les influenceurs affin d’influencer

Et il ne faut pas oublier que tout ne se viralise pas !

Les agences, spécialisée en Buzz marketing connaissent les 30 bloggeurs influents dans chaque domaine et ils peuvent fournir une liste à chaque société intéressée. La bonne stratégie est de lire les blogs et de donner une réponse à chaque critique ou question soulevée.

Guillaume Buffet a souligné que les bloggeurs ne peuvent pas être catégorisés comme les liders d’opinions ‘traditionnels’. « Les internautes n’agissent pas comme des tribus, mais comme des ordes qui bougent tout le temps », a-t-il souligné.
Les outils de demain nous permettraient de remonter jusqu’à la source des quelques influenseurs du monde !
Le problème aurait un aspect ‘techno’ et un aspect ‘hipe’.
Qui est influenseur et pour combien de temps ?
Aux Etats-Unis un blog vie un an, un an et demi.
Quelqu’un qui peut être très compétent sur un aspect d’un thème peut être complètement non-fiable sur un autre. Alors, ou seront les limites de son influence ?

Les participants ont apporté de la clarté sur la notion de marketing d’influence = influencer influenseurs.

Sophie, bloggeuse de marque, a présenté son travail d’experte. Elle apporte des réponses aux bloggeurs en utilisant l’avis de ses collègues – professionnels de la marque.

Il n’y a pas encore une solution pour le marketing d’influence sur la blogosphère.
Nokia prête de ses produits aux bloggeur influents comme aux journalistes. En même temps les bloggeurs ont une autre position, ils ne sont pas payé pour ce qu’ils font et ils sont indépendants.
Le blog n’est pas le seul moyen d’influence. Créer une communauté autour d’une marque est aussi un moyen d’influencer.
2-3 % sont les influenceurs sur Internet, 60% reviennent régulièrement sur le blog, 15% sont des ‘touristes’. Une marque doit s’appuyer sur ceux qui seront les ‘ambassadeurs de la marque’.

Le taux de fidélité des gens satisfaits est de 38%, celui des ‘très satisfaits’ – 80% ! Alors il est important de transformer les clients satisfaits en ‘très satisfaits’ et pour cela il faut réutiliser l’information que le client donne sur Internet pour les besoins du marketing.

Un autre grand problème soulevé était celui de la vérification des posts dans les blogs et de la distinction du vrai du faux.

En conclusion a été exprimée l’opinion que les marques ont du contenu qu’ils ne savent pas où publier et ils lancent des blogs qu’ils ne savent pas comment gérer.


Microsoft ont fait une démonstration du multinavigateur cross-platforme Microsoft Silverlight.
Afin de satisfaire le client, il faut donner la bonne information au bon moment, mais le bon moment c’est de plus en plus – maintenant !
La quête du digital augment les opportunités. Le lecteur MP3 est de plus en plus multimédia (permet de surfer sur Internet…). La plateforme donne la possibilité de:
- mieux cibler,
- la dimension sociale en plus.


La nouvelle cross plateforme Microsoft Silverlight permetterait d’accélérer le ROI, de favoriser la transformation et d’intégrer l’interactivité dans le média.